Darmowe narzędzia od Google pomocne w trakcie wykonywania audytu SEO
Spis treści:
Audyt strony internetowej pod kątem SEO to dokument, który powstaje w wyniku analizy strony ze względu na szereg kryteriów onsite oraz offsite. Cechą audytu jest szczegółowość oraz szerokie podejście do tematu poprzedzone czasem pracy liczonym w godzinach. W trakcie przygotowywania dokumentu z zaleceniami, korzysta się z wielu narzędzi. Zobaczmy więc pierwszą grupę – narzędzia od Google.
Ten artykuł jest początkiem serii wpisów na temat narzędzi pomocnych w trakcie audytu SEO. W każdym wpisie przedstawimy inną grupę narzędzi wraz z krótkim opisem.
Oczywistym jest, że korzystanie jedynie z darmowych narzędzi nie zastąpi możliwości, które zapewnia nam płatne oprogramowanie. Niektóre akcje możemy jednak wykonać dzięki bezpłatnym narzędziom.
Z pomocą przychodzi nam firma Google, która udostępnia szereg rozwiązań pomocnych w trakcie analizy strony. Warto znać te narzędzia oraz z nich korzystać – skoro Google próbuje przekazać nam coś, na co powinniśmy zwrócić uwagę, oznacza to, że te aspekty są ważne w kontekście osiągania wyższych pozycji w rankingu.
Google Analytics
Pierwszym z omawianych narzędzi jest Google Analytics. Pozwala ono na zbadanie struktury ruchu oraz analizę ruchu organicznego. Dzięki temu możemy sprawdzić jakie są obecne wskaźniki ruchu – np. współczynnik odrzuceń, ilość odwiedzanych stron, możemy także poznać naszych użytkowników np. poprzez sprawdzenie z jakiej miejscowości odwiedzają stronę. GA pozwala też na szybką analizę strony pod kątem historii w wyszukiwarce – możemy sprawdzić czy, oraz kiedy, następowały wahania ruchu oraz jak kształtował się on w poprzednim okresie.
Cechy narzędzia:
- możliwość poznania profilu użytkowników,
- informacje na temat ruchu oraz szczegółowe dane o użytkownikach z wyszukiwarki,
- możliwość sprawdzenia danych o podstronach i urządzeniach.
Google Search Console
GSC jest niezwykle przydatne w trakcie audytowania strony. Narzędzie to dostarcza danych dotyczących kondycji witryny – sprawdzić możemy sprawdzić, czy nie zostały na nią nałożone działania ręczne oraz czy nie ma problemów z bezpieczeństwem. Kolejną ważną opcją są ustawienia np. mapy witryny. Dzięki Google Search Console możemy poznać frazy, z jakich nastąpiły wejścia oraz na ich podstawie stworzyć plan na umożliwiający rozwój serwisu. Narzędzie dostarcza także informacji o błędach w indeksowaniu czy nieistniejących podstronach znalezionych przez roboty Google.
Cechy narzędzia:
- podgląd na listę fraz kluczowych, której nie zobaczymy w GA,
- podgląd na odnośniki oraz rozkład anchorów,
- możliwość sprawdzenia stanu witryny.
PageSpeed Insights
Dzięki PIS możemy sprawdzić, czy nasza strona wczytuje się wystarczająco szybko. Narzędzie pokazuje wynik dla wersji na komputery oraz na urządzenia mobilne. Dzięki danym zgromadzonym przez PageSpeed możemy porównać naszą stronę z innymi pod kątem szybkości. PSI dostarcza też szeregu wskazówek dotyczących obszarów możliwych do poprawy wraz z rekomendacjami w jaki sposób można poprawić dany obszar
Narzędzie bierze pod uwagę między innymi:
- Pierwsze wyrenderowanie treści,
- Indeks szybkości,
- Czas do pełnej interaktywności.
Test optymalizacji mobilnej
Proste w obsłudze narzędzie, które pozwala sprawdzić, czy dana podstrona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych. To, że strona jest mobile friendly, ma niebagatelne znaczenie w kontekście indeksowania mobilnego. Google w swoich wskazówkach dla webmasterów jasno mówi, że każda strona powinna być dostępna na każdym typie urządzenia (komputer, smartfon, tablet). Wykonanie takiego testu jasno pokazuje, czy strona spełnia te kryteria.
Narzędzie do testowania uporządkowanych danych
Tester danych strukturalnych jest narzędziem z grupy technicznych, ale z uwagi na to, że narzędzie to pochodzi od Google znalazło się w tym zestawieniu. Dzięki niemu sprawdzimy jakie dane strukturalne znajdują się na stronie oraz czy w danych tych występują błędy składniowe i semantyczne.
Raport przejrzystości – Safe Browsing
Google Safe Browsing pozwala na sprawdzenie, czy na stronie nie znajduje się złośliwe oprogramowanie. Jest to ważne w kontekście audytu SEO, gdyż Google informuje użytkowników o infekcji, co przekłada się na zmniejszoną ilość osób, które wchodzą na stronę.
Planer słów kluczowych
Dzięki planerowi możemy poznać nowe słowa kluczowe dotyczące branży, w jakiej działa audytowana strona internetowa lub zobaczyć jaką średnią miesięczną ilość wyszukiwań mają podane przez nas słowa. Obie funkcjonalności sprawdzają się w trakcie wykonywania audytu – choćby do ustalania koncepcji pozycjonowania czy do tworzenia listy fraz kluczowych.
Google Trends
Narzędzie pozwala na sprawdzenie jakich fraz szukają użytkownicy. Pomaga to w stworzeniu strategii pozycjonowania opartej także na frazach sezonowych oraz trendach. Dla każdego wyszukiwania można zobaczyć statystyki oraz dane geograficzne. Narzędzie podpowiada także podobne frazy i tematy, które są powiązane z naszą frazą i zyskują popularność.
Podsumowanie
W trakcie wykonywania audytu SEO dla strony skupiamy się na wielu szczegółach, które mogą mieć mniejszy lub większy wpływ na pozycjonowanie. Przedstawione powyżej narzędzia są jedynie wycinkiem tego, czego można użyć w trakcie audytowania strony.
Jak za darmo to tylko z Google. W sumie to słuszna polityka firmy. Sami dbają o jak najlepsza jakość internetu. Z którego czerpią pełnymi garściami.