Widzialni cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Personalize" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Nagłówki HTTP, czyli kody odpowiedzi serwera

Nagłówki HTTP, czyli kody odpowiedzi serwera

Tym razem artykuł będzie poświęcony nagłówkom HTTP, czyli kodom odpowiedzi serwera. Słowo nagłówki może być tutaj mylące, gdyż w języku polskim obejmuje zarówno informacje otrzymane bezpośrednio z serwera, jak i nagłówki w kodzie HTML[1]. Wiedzy w tym zakresie jest bardzo dużo, stąd zostanie omówiona część informacji przydatna w pozycjonowaniu i e-marketingu.

Nagłówki HTTP[2] to dodatkowe dane, przesyłane między komputerem klienta (np. przeglądarką), a serwerem (np. stroną www). Zawierają między innymi:

  • HTTP Referer – adres odsyłający – może być to adres, z którego użytkownik odwiedził naszą witrynę, np. Google czy Facebook.
  • USER Agent – aplikacja klienta, opis urządzenia, z którego nastąpiło odwołanie do serwera (np. Firefox czy Googlebot).
  • X-Robots-Tag – informacja dla robotów, które zasoby podlegają indeksowaniu w wyszukiwarkach.
  • Server – informacja na temat typu serwera, np. Apache, nginx.
  • Cache-control (oraz powiązane, np. Expires) – dane dla aplikacji klienckich, dotyczące zapisywania zasobów w pamięci podręcznej, co wpływa na poprawienie wyników szybkości ładowania strony oraz ocenę Google PageSpeed.

Przydatność nagłówków HTTP w e-marketingu

Adres odsyłający HTTP Referer jest jedną z ważnych danych analitycznych. W przypadku podmiotów, które pojawiają się w wielu różnych mediach społecznościowych, służy do rozróżnienia źródła wizyt. Można sprawdzić, czy użytkownik przeszedł ze strony np. Facebook-a, Pinterest-a lub innej. Dzięki takiemu porównaniu można odrzucić media o niskiej rentowności, a skupić się na tych wykazujących wyższą konwersję.

Jak wykorzystać nagłówki HTTP w pozycjonowaniu i analityce internetowej?

User Agent, czyli aplikacja klienta może wskazywać dane dotyczące urządzenia odwołującego się do serwera. Te informacje są niezwykle cenne w dobie urządzeń mobilnych. Można rozróżnić źródła wizyt nawet na poziomie systemu, np. Android, IOS, Windows itp. W przypadku witryn responsywnych możliwa jest dzięki temu analiza porównawcza dla użytkowników mobilnych i biurowych. Oprócz tego da się sprawdzić częstotliwość odwiedzin robotów wyszukiwarek. Google przedstawia się jako wspomniany wyżej „Googlebot”.

Wskazówki dla robotów, czyli jak wskazać noindex dla plików PDF

X-Robots-Tag[3] jest bardzo przydatnym nagłówkiem w pozycjonowaniu, gdyż pozwala na dodatkowe instrukcje dla robotów. Szczególnie jest to wartościowe w przypadku plików otwieranych bezpośrednio w przeglądarce, np. plików PDF czy obrazów. Dla takich plików nie ma innego sposobu wskazania dyrektywy noindex jak za pomocą X-Tobots-Tag. Pliki PDF nie posiadają własnej sekcji meta.

Typ nagłówka – „Server”

Choć może wydawać się to mało znaczące, warto zwrócić na uwagę na ten nagłówek. W przypadku serwerów znanych (wspomniane Apache i Nginx) i tych posiadających szeroką dokumentację, wprowadzanie optymalizacji w procesie pozycjonowania nie powinno przysporzyć większych problemów. Problemy mogą pojawić w szczególnych przypadkach, np. gdy typ serwera jest nieznany, a informacje o konfiguracji są szczątkowe. W takich wyjątkowych sytuacjach zdarzają się kłopoty z wprowadzaniem przekierowań czy przyjaznych adresów URL.

Pamięć podręczna – czy to naprawdę przydaje się w pozycjonowaniu?

Cache-control – często kojarzona bardziej z użytecznością witryny i szybkością jej ładowania, pamięć podręczna jest także ważna w procesie SEO. Wynik w Google PageSpeed jest jednym z czynników rankingowych Google i wpływa pośrednio na pozycje w rankingu wyszukiwarki. Warto zatem zastosować mechanizmy przyspieszające ładowanie strony. Pamięć podręczna przechowuje część danych na dysku komputera klienta, są to np. obrazy czy style CSS.

Kiedy nie warto używać nagłówków HTTP?

Jak wszystko, nagłówki serwerowe mają swoje wady. Po pierwsze, nagłówki HTTP wysyłane przez komputer klienta można zmodyfikować, a co za tym idzie, nie zapewniają one wysokiego bezpieczeństwa w rozwiązaniach IT[4]. Po drugie, jeśli na serwerze został umieszczony złośliwy kod, to także nagłówki odpowiedzi serwera mogą zostać zmienione. Często spotykanym sposobem ukrycia włamania na serwer jest zmiana treści strony dla konkretnego nagłówka User-Agent odebranego przez serwer. W takim przypadku, jeśli treść została podmieniona tylko dla robota Google to w przeglądarce użytkownika nie będzie widać żadnych zmian. Dopiero zmiana User-Agent po stronie przeglądarki wskaże taką niechcianą treść.

Nagłówki odpowiedzi serwera są cennymi danymi dla celów deweloperskich, jak i e-marketingu. W większości przypadków użytkownicy przeglądarek nie mają złych zamiarów, informacje te są poprawne i można na nich polegać. Ze względu na możliwość ich modyfikacji, mogą być obarczone pewnym błędem pomiaru, ale przy dużej próbce danych potrafią dostarczyć cennych informacji.

——————–
[1] W języku angielskim jest to rozróżnione: headers (nagłówki HTTP) i headings (np. <h1>).
[2] https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_nag%C5%82%C3%B3wk%C3%B3w_HTTP
[3] https://developers.google.com/search/reference/robots_meta_tag?hl=pl#korzystanie-z-nagwka-http-x-robots-tag
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_header_injection

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

Poznaj historie, które odmienią Twój biznes

Oglądaj na YouTube!

2
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    Moim zdaniem teraz większość stron będzie przechodziła na bezpieczniejsze https, więc warto to zrobić już teraz.

  2. 2

    Jako uzupełnienie podrzucam link o tym jak stosować nagłówki żeby nasza strona była bezpieczniejsza https://mateuszdudek.pl/blog/security-headers-czyli-bezpieczne-naglowki-http/

Komentarze są wyłączone.

O blogu

Blog powstał w celu przybliżenia marketingu internetowego w wyszukiwarkach wszystkim zainteresowanym tą tematyką. Będziemy dzielić się tutaj naszą wiedzą oraz nowościami z branży. Życzymy miłej lektury.

Szukaj