Instagram dla firmy – jak prowadzić profil biznesowy?
Spis treści:
Kiedy w 2012 roku Facebook przejmował platformę za miliard dolarów, eksperci z branży zastanawiali się czy jest to opłacalna inwestycja. Od tego czasu jednak minęło kilka lat, a specjaliści z Facebooka, wykorzystując potencjał aplikacji do dodawania zdjęć, zmienili ją w sprawną maszynę do promocji marek i biznesów.
Miesięcznie z Instagrama korzysta ponad 700 milionów osób, które publikują kilkadziesiąt milionów zdjęć dziennie. Skoro więc na tej popularnej platformie znajduje się Twój klient nie może tam zabraknąć Twojej marki. Według ostatnich badań aż 44% ruchu na stronach e-commerce pochodzi właśnie z mediów społecznościowych. Instagram należy do serwisów społecznościowych, na których obecnie najłatwiej jest wypromować markę i zdobyć nowych odbiorców. Jak to zrobić? Zapraszamy do dalszej części artykułu.
Profil firmowy, czyli budowanie popularności biznesu na Instagramie
Jeśli zależy Ci na reklamie Twojego biznesu, a jego specyfika nadaje się do promocji na Instagramie, koniecznie powinieneś założyć konto firmowe. Od zeszłego roku Instagram wprowadził funkcję profili biznesowego, których celem jest promocja marki i komunikacja z klientami oraz przyciągnięcie potencjalnych nabywców produktów i usług. Co daje taki profil? Przede wszystkim możliwość dodania podstawowych danych kontaktowych, takich jak telefon, adres czy email i dostęp do statystyk, dzięki którym dowiemy się o ilości obserwujących nas osób czy popularności postów i oczywiście, last but not least, tworzenie postów sponsorowanych, które docierają do sporej liczby osób.
Jakie są zalety posiadania profilu biznesowego na Instagramie? Za pomocą publikowanych zdjęć możemy pokazać oferowane przez naszą firmę produkty w atrakcyjnym świetle. Dzięki zastosowaniu udostępnych przez aplikację filtrów nawet zwyczajne produkty będą prezentować się wyjątkowo i zachęcająco. Poza reklamowaniem produktów, możemy także zadbać o kreację wizerunku marki. Na postowanych materiałach można przedstawić personel, niestandardowe działania firmy, akcje charytatywne lub inne ciekawe inicjatywy w których udział biorą pracownicy. Raz na jakiś czas sprawdzi się tzw. lolcontent, czyli zabawna treść, która rozbawi użytkowników i zachęci do interakcji.
Zdobywanie followersów na Instagramie – pierwsze kroki
Popularność profilu na Instagramie mierzy się ilością obserwujących użytkowników. Im więcej, tym lepiej. Ważna jednak jest nie tylko ich ilość, ale także aktywność. Chodzi o to, by nasi followersi nie tylko nas obserwowali, ale także reagowali na posty dając lajki i komentarze. Jak zacząć? Pozyskanie pierwszych obserwujących nie jest łatwe, ale wykorzystując sprawdzone techniki marketingowe można skutecznie zwiększyć liczbę kont prywatnych oraz profili firmowych śledzących naszą markę.
Większość użytkowników Instagrama posiada także konta na innych serwisach społecznościowych. By zdobyć pierwszych followersów zacznij od rozreklamowania swojego instagramowego konta na Facebooku lub Twitterze. Warto przekierowywać ruch na Instagrama z innych miejsc w sieci, dzięki przyciskom „call to action” umieszczonym na firmowym blogu lub stronie możesz zachęcić obecnych klientów do odwiedzin Twojego Instagrama. Dodanie na firmową witrynę specjalnego widżetu publikującego zdjęcia z Instagrama to sposób na zainteresowanie użytkowników profilem. By to zrobić wystarczy zaimplementować darmowy program na naszą domenę.
Niezawodnym sposobem na pozyskanie followersów jest organizacja konkursów. Quizy z atrakcyjnymi nagrodami to szansa na zwiększenie zainteresowania marką. Pamiętajmy jednak, że warunkiem uczestnictwa w konkursie musi być obserwowanie profilu. Nie zapominajmy także o tym, że podstawową wartością zachęcającą użytkowników do śledzenia naszego konta jest treść. Umieszczane przez nas posty powinny być interesujące, estetyczne, zróżnicowane i przyciągające. Nadmierne udostępnianie zdjęć sprawdza się tylko na początku. Później wystarczy, jeden wartościowy post dziennie, który zachęci do obserwacji Twojego profilu. Pamiętaj, że użytkownicy mogą wycofać się z obserwowania, jeśli będziesz spamował ich zdjęciami lub treść postów będzie mało interesująca, przez co możesz stracić followersów.
Długofalowa strategia na prowadzenie firmowego konta
Jak podczas prowadzenia większości działań, warto dobrze zaplanować funkcjonowanie naszego konta firmowego na Instagramie. Ważne, aby profil był spójny i jak najlepiej reklamował naszą markę, a stosowanie się do kilku podstawowych zasad może skutecznie zwiększyć liczbę followersów:
- Publikuj regularnie – zakładając konto musisz mieć świadomość, że aby profil był skuteczny musi być aktywny. Najlepiej publikować posty przynajmniej pięć razy wy tygodniu
- Dbaj o jakość treści – Firmowy Instagram to nic innego jak e-Window Shopping. Staraj się umieszczać atrakcyjne zdjęcia oferowanych produktów oraz interesujące posty. Dbaj o ich estetykę oraz zróżnicowanie. Użytkowników Instagrama przyciągają atrakcyjne zdjęcia, ale warto publikować również video, direct message czy korzystać z Instagram story.
- Stosuj hashtagi.
- Bądź aktywny – reaguj na aktywność użytkowników, oznaczaj ich, taguj miejsca i produkty, nawiązuj dialog, odpowiadaj na komentarze oraz lajkuj i komentuj, angażując w ten sposób użytkowników do obserwowania Twojego profilu.
- Inspiruj – zachęcaj swoich klientów do wykorzystania swoich produktów w niecodzienny sposób, podpowiadaj ciekawe pomysły, inspiracje, przepisy, lifehacki czy DIY.
- Obserwuj konta innych profili firmowych – śledź to co dzieje się u konkurencji lub partnerów, dobre relacje z innymi to podstawa budowania wizerunku. Zaprzyjaźniaj się z innymi firmami z tej samej branży, trafiających w ten sam target, lecz nie będących Twoją bezpośrednią konkurencją.
- Testuj różne strategie i obserwuj ich efekt w statystykach udostępnianych przez Instagram – dzięki temu możesz sprawdzić jakie materiały cieszą się największym zaangażowaniem odbiorców.
Jak widać zdobycie followersów na Instagramie to działanie długofalowe, a prowadzenie konta firmowego może przynieść wymierne korzyści, jeśli podejdzie się do niego z pomysłem. Każdy serwis społecznościowy kieruje się swoimi prawami oraz ma inne funkcje. Instagram nastawiony jest na atrakcyjne treści wizualne, które ujawniają to, co dzieje się za kulisami marki. Na portalu tym można pokazać cechy takie jak indywidualność, poczucie humoru oraz wyróżnić się na tle konkurencji. Dzieląc się z obserwatorami tym, co dzieje się w Twojej firmie, budujesz w potencjalnym kliencie zaufanie, przywiązanie oraz sympatię. Materiały nieoficjalne, pokazujące prawdziwą twarz marki są zdecydowanie bardziej wiarygodne i bardziej „ludzkie” niż oficjalny wizerunek firmy ze strony internetowej. Zakładając konto na Instagramie nie nastawiaj się na sprzedaż, ale właśnie na promocję pozytywnego wizerunku marki, który z czasem zaowocuje lepszymi wynikami sprzedaży.
Dobre, lol content. Podoba mi się to określenie 🙂
Instagram jest specyficznym narzędziem w social media, bo opiera się w większości na zdjęciach. Czytamy, żeby zwracać uwagę na treść, ponieważ jest ona podstawową wartością zachęcającą użytkowników do śledzenia konta. Moim zdaniem w Instagramie należy zwrócić uwagę najpierw na zdjęcia, bo to właśnie zdjęcia użytkownicy widzą na początku, a dopiero klikając na nie, widzą treść.
Choć cały czas niepodzielnie w Polsce króluje Facebook, to jednak inne portale społecznościowe takie jak Instagram też zaczynają dochodzić do głosu. W przypadku niektórych branż kampanie w tym medium przynoszą bardzo zadowalające efekty. Wspiera budowę marki i generuje wartościowy ruch.
facebook jest ok, ale instagram pozwala dotrzeć z profilem szybciej i dalej po haszach, generalnie ładne obrazki się sprzedają ludzie lajkują i widoczność profilu rośnie – pytanie ile w tym wszystkim jest botów. a ile użytkownika 😉 a tutaj instagram może mocno przekłamywać biorąc tylko pod uwagę liczby.