Skracanie linków w Google URL Shortener – jak korzystać z Goo.gl?
Spis treści:
Podczas wstawiania linków na blogu, forum czy w social media – zdarza się że wklejany odnośnik jest zbyt długi, przez co negatywnie wpływa na estetykę naszej publikacji. Może to być skutkiem generowania adresu z wyjątkowo długiego tytułu podstrony, lub tego, że odnośnik prowadzi do strony kategorii sklepu internetowego z nałożonymi filtrami, które występując w adresie URL niepotrzebnie go wydłużają. Między innymi w takich przypadkach przydają się narzędzia do skracania linków. Jedno z najpopularniejszych oferuje Google.
Czym jest Google URL Shortener?
Google URL Shortener jest prostym, bezpłatnym narzędziem, które umożliwia skracanie linków. Jest dostępny pod adresem https://goo.gl/
Jak korzystać z goo.gl?
Aby korzystać z Google URL Shortener’a wystarczy:
- przejść na stronę narzędzia: https://goo.gl/
- wkleić nasz adres URL w odpowiednie pole,
- zaznaczyć pole “Nie jestem robotem”,
- rozwiązać captcha według poleceń na ekranie,
- kliknąć przycisk Shorten URL.
Po wykonaniu tych kroków otrzymamy wyskakujące okienko zawierające skrócony adres.
Czy korzystanie z konta Gmail ma wpływ na przesłane linki?
Jeśli przy przesyłaniu adresu jesteśmy zalogowani na naszym koncie Gmail, wtedy lista wszystkich skróconych przez nas linków zostaje zachowana w goo.gl i przypisana do tego konta. Dzięki temu możemy w każdej chwili w bardzo łatwy sposób podejrzeć przesłane linki, a także monitorować ich statystyki.
Co umożliwia podgląd statystyk w goo.gl?
Podstawowy widok przedstawia nam: kiedy został utworzony skrócony link, jak wygląda w postaci skróconej oraz ile razy ktoś kliknął w odnośnik goo.gl. Po najechaniu myszką na wybrany wiesz otrzymamy jednak dodatkowe menu z kolejnymi, przydatnymi opcjami:
- mini podglądem kilku statystyk Google Analytics dla każdego skróconego linku,
- możliwością wygenerowania kodu QR,
- możliwością usunięcia odnośnika z listy.
Podgląd danych Google Analytics w goo.gl umożliwia:
- analizę kliknięć w skrócony odnośnik w określonym przedziale czasowym (dwie godziny, dzień, tydzień, miesiąc, wszystkie dane historyczne),
- analizę kliknięć z różnych źródeł, na których umieściliśmy link,
- możliwość podglądu, z jakich krajów pochodziły osoby klikające w nasz skrócony link, oraz z jakich przeglądarek i systemów operacyjnych korzystały.
Oprócz danych analitycznych, w podstawowym widoku listy URL mamy jeszcze dwie opcje.
Wyświetlanie i zapisanie kodu QR dla skróconego linku z goo.gl
Narzędzie generuje również kod QR – używany np. do kodowania adresów URL dla urządzeń mobilnych.
Aby uzyskać kod, możemy skorzystać z opcji widocznej w menu, lub po prostu dodać do skróconego adresu dopisek .qr.
Usunięcie adresu z listy
Ostatnia z opcji umożliwia usunięcie wiersza z adresem z naszej listy. Tutaj warto zaznaczyć, iż usunięty zostanie jedynie element z danymi statystycznymi. Sam skrócony adres wciąż pozostanie aktywny i będzie można z niego przejść na wybraną przez nas stronę.
Google wyłączy skracacz linków goo.gl
Od 30 marca 2018 Google wstrzymało wsparcie dla narzędzia goo.gl. Dostęp do usługi zostaje wyłączony 13 kwietnia. Po tym dniu osoby które nie korzystały nigdy z goo.gl, nie będą miały już możliwości użyć tego narzędzia. Dostęp do konsoli zawierającej listę linków będzie możliwy do 30 Marca 2019, podobnie jak dane Google Analytics dotyczące skracanych odnośników.
Jak informuje Google, już utworzone linki pozostaną aktywne i wciąż będą przekierowywać na adres docelowy, nawet po 30 marca 2019. Jako alternatywę goo.gl, Google zaleca korzystanie z Firebase Dynamic Links lub popularnych serwisów – Bitly i Ow.ly. Więcej informacji na temat zamknięcia goo.gl można znaleźć na oficjalnym blogu Google.
Super!