AMP, czyli Accelerated Mobile Pages na stronach wyników wyszukiwania Google
Spis treści:
Na początku sierpnia na Google Webmaster Central Blog opublikowano dodatkowe informacje na temat AMP, czyli Accelerated Mobile Pages. Od czasu ogłoszenia wyświetlania wyników wyszukiwania AMP przez wyszukiwarkę Google (w sekcji „Top stories”) pół roku temu, w jej indeksie znalazło się około 150 milionów dokumentów. 4 miliony z nich są indeksowane każdego tygodnia.
W najnowszym wpisie Google zapowiada, jak wyniki AMP będą wyglądać w obrębie wszystkich wyników wyszukiwania (a nie tylko w sekcji „Top stories”). Można je obejrzeć tutaj, wchodząc pod ten adres za pomocą urządzenia mobilnego i wyszukując np. „french toast recipe”, wyniki AMP oznaczone są ikonką:
Dla wyżej wspomnianego przykładu wyniki prezentują się w następujący sposób:
Kiedy wyszukamy tekst piosenki „Welcome to Miami”, wyniki będą prezentować się w taki sposób:
Co to jest AMP – Accelerated Mobile Pages?
AMP to skrót od anglojęzycznej nazwy Accelerated Mobile Pages. W przetłumaczeniu na język polski są to „Przyśpieszone Strony Mobilne”. To standard stosowany przy projektowaniu mobilnych i szybciej działających wersji stron internetowych.
Standard ten jest wykorzystywany także przez takie platformy jak: wyszukiwarka Google, Twitter, Pinterest, Medium i Feedly oraz wielu wydawców reklamowych.
Czy posiadanie wersji strony AMP wpłynie na pozycję strony w wyszukiwarce Google?
Google twierdzi, że wprowadzanie AMP nie jest zmianą rankingową. Oznacza to, że posiadanie wersji AMP podstron nie powinno wpłynąć na ich pozycję w wyszukiwarce. Jak będzie naprawdę? Czas pokaże.
Biorąc pod uwagę fakt, że szybkość działania strony jest jednym z wielu czynników, które mogą wpłynąć na jej pozycję i to, że strony w standardzie AMP ładują się nawet 7-krotnie szybciej niż ich normalne wersje, kto wie czy Google nie będzie promował wersji stron AMP w wynikach wyszukiwania.
Czy warto wprowadzić wersję AMP podstron już teraz?
Osobiście poczekałbym jeszcze na rozwój standardu i zwiększenie widoczności wersji AMP w wynikach wyszukiwania Google – przynajmniej w polskiej wersji wyszukiwarki. W przyszłości wraz ze wzrostem ruchu na stronach z wyszukiwań na urządzeniach mobilnych oraz obecnością wyników AMP w wyszukiwarce Google, warto zaimplementować ten standard w swoim serwisie. Wskazane jest również to, aby obserwować jego obecność i rozwój w mobilnych SERP’ach.
A co ze stronami 'nie-RWD’. Czy one są 'niżej’?
Też zaczekałbym z dostosowywaniem do tego typu technologii póki nie zostaną wypróbowane szerzej, ale jestem przekonany, że prędzej czy później będzie miało to jakieś znaczenie dla wyników. Chętnie dowiem się czegoś więcej w tym temacie w przyszłości! Pozdr.
Oficjalnie Google nigdzie nie podaje takiej informacji, że RWD jest czynnikiem rankingowym. Niemniej z wypowiedzi pracowników Google na temat RWD wynika, że preferują oni tego typu rozwiązanie.
Tutaj jest też dość ciekawy Caste Study na ten temat: https://www.v9seo.com/blog/2015/07/30/proven-responsive-design-seo-benefits-case-study/