Wykorzystanie wyszukiwarki w optymalizacji strony
Podczas optymalizacji strony wykorzystywane są płatne narzędzia, które okazują się być bardzo pomocne, a czasem wręcz niezastąpione. Nie powinniśmy jednak zapominać o narzędziu najprostszym i całkowicie bezpłatnym, czyli wyszukiwarce Google.
Wyszukiwarka Google dostarcza nam informacji na temat tego, co już zostało zaindeksowane. Niekiedy są to strony, których nie znajdzie żadne inne narzędzie, ponieważ były one dostępne przez pewien czas i roboty Google nie natrafiły na nie lub obecnie strony nie są w żaden sposób podlinkowane, czyli nie można ich odnaleźć.
Co umożliwia wyszukiwarka Google podczas analizy serwisu?
W głównej mierze pozwala sprawdzić to, w jaki sposób Google „widzi” i „odczytuje” naszą stronę. Po drugie, pomaga odnaleźć elementy będące dla robota wyszukiwarki niedostępne lub wręcz odwrotnie – odnaleźć to, co jest prezentowane tylko robotowi Google. Takie możliwości daje nam przeglądanie stron zapisanych w pamięci podręcznej Google (cache). Do dyspozycji mamy cache zwykły – wyglądający jak strona w standardowej przeglądarce oraz cache tekstowy, czyli pozbawiony grafik, skryptów, stylów. Ten ostatni jest szczególnie przydatny w poszukiwaniu elementów ukrytych, niewidocznych podczas przeglądania strony.
W jaki sposób można sprawdzić stronę z pamięci podręcznej Google? Oto kilka sposobów:
- skorzystanie z operatora cache: – w tym celu należy wpisać w pole wyszukiwania Googlecache:domena.pl np. cache:widzialni.pl
- kliknięcie kopia na stronie z wynikami wyszukiwania
- kliknięcie wersja pełna podczas przeglądania cache tekstowego
Aby zobaczyć cache tekstowy strony należy:
- kliknąć wersja tekstowa – przeglądając cache zwykły
- dopisać do adresu URL wersji tekstowej parametr &strip=1
Dzięki wyszukiwarce Google możemy sprawdzić, które podstrony naszego serwisu zostały zaindeksowane. W tym celu należy skorzystać z operatora site. Po wpisaniu w oknie wyszukiwarki Google site:domena.pl np. site:widzialni.pl, wyświetlone zostaną wyniki prezentujące zaindeksowane podstrony danej domeny.
Przeglądanie site strony jest obowiązkowe podczas każdej analizy serwisu, gdyż w ten sposób możemy wykryć szereg błędów optymalizacyjnych, które to koniecznie należy poprawić. W ten sposób sprawdzamy czy w indeksie nie widnieją strony bezwartościowe – pozbawione treści lub będące wynikiem błędnego działania skryptu, na którym swe działanie opiera serwis. Tutaj również szukamy zaindeksowanych duplikatów podstron serwisu oraz stron i dokumentów zawierających tzw. dane wrażliwe, które nie powinny być indeksowane.
Inne operatory wyszukiwania udostępniane przez wyszukiwarkę Google, które mogą być nam przydatne w analizie serwisu to:
- inurl: oraz allinurl: – parametr pozwala na wyszukiwanie wyrazów i fraz występujących w adresie strony. Pierwszy parametr odnosi się wyłącznie do wyrazu lub frazy występujących bezpośrednio po nim, drugi do wszystkich wyrazów, które po nim występują;
- intitle: oraz allintitle: – podobnie jak inurl: ale tym razem mamy możliwość wyszukiwania fraz w tytułach stron;
- intext: oraz allintext: – podobnie jak inurl: tym razem fraza jest szukana tylko w sekcji body dokumentu;
- filetype: – wyświetla jedynie wyniki zawierające dokumenty określonego typu
- „ – frazy zapisane w cudzysłowach są wyszukiwane w całości, dokładnie w takiej formie jak zostały zapisane
- – – wyrazy lub frazy poprzedzone znakiem „-” zostaną wykluczone z wyników wyszukiwania
- + – domyślnie słowa takie jak „i”, „lub”, „w”, „na” itp. są pomijane podczas wyszukiwania, aby nie były ignorowane należy poprzedzić je znakiem „+”
Poza operatorami wyszukiwania, dostępne są również inne parametry. Poniżej zaprezentowano zaledwie kilka z długiej listy:
- strip=1 – wspomniany już wcześniej parametr, który dopisany do adresu cache powoduje wyświetlenie jego wersji tekstowej;
- as_qdr=yX, as_qdr=mX, as_qdr=wX, as_qdr=dX – gdzie X oznacza liczbę – wyniki znalezione w ciągu ostatnich X lat (y), miesięcy (m), tygodni (w) lub dni (d);
- num=100 – wyświetla 100 wyników na 1 stronę wyszukiwania zamiast domyślnych 10;
- filter=0 – wyświetla także wyniki znajdujące się w suplementalu – bardzo ważne przy okazji szukania wszelkiego rodzaju zaindeksowanych „śmieci”. W uproszczeniu, są to te wyniki, które ukazują się gdy klikniemy w link na końcu listy wyników wyszukiwania, przy informacji, że część wyników została pominięta.
Jak to wykorzystać do konkretnych celów? Przedstawiam kilka możliwych zastosowań, oczywiście jest ich znacznie więcej i poniższe przykłady nie wyczerpują tematu.
- Szukanie zaindeksowanych subdomen naszej domeny:site:widzialni.pl -inurl:”www.widzialni.pl”aby ułatwić sobie przeglądanie wyników warto dopisać do adresu URL:&num=100&filter=0widzimy, że zaindeksowanych jest bardzo dużo wyników z subdomeny blog.widzialni.pl, nie są to śmieci więc aby nam nie przeszkadzały, wykluczamy je z wyników:site:widzialni.pl -inurl:”www.widzialni.pl” -inurl:”blog.widzialni.pl”Po tej modyfikacji brak wyników, więc prawdopodobnie żadne inne subdomeny nie są zaindeksowane (piszę „prawdopodobnie” ponieważ Google bardzo lubi nie pokazywać wszystkiego i być może zwyczajnie nie zwróciło jakiegoś zaindeksowanego wyniku)
- Szukanie stron ostatnio zaindeksowanych – może być przydatne gdy chcemy znaleźć np. przyczynę ostatnich spadków lub wzrostów pozycji:site:widzialni.ploraz dopisujemy do URL-a:&num=100&filter=0 i np. &as_qdr=w2i otrzymujemy kilka podstron zaindeksowanych w ciągu ostatnich 2 tygodni;
- Szukanie zduplikowanych tytułów podstronsite:domena.pl intitle:”szukany tytuł strony”;
- Szukanie zewnętrznych duplikatów treści – wklejamy szukany fragment treści w Google i klikamy „szukaj”. Dokładniejsze wyniki otrzymujemy po wklejeniu go w cudzysłowie pod warunkiem, że nie ma w nim np. nazw, własnych, adresów i innych elementów, które osoba kopiująca treść mogła zmienić. Jest to o tyle ważne, że jeśli tekst został choć lekko zmodyfikowany nie znajdziemy go szukając z cudzysłowem;
- szukanie wewnętrznych duplikatów treści – jak wyżej, ale z dodatkiem operatora site:nasza_domena.pl;
- korzystając z operatorów site:, intitle: oraz inurl: możemy szukać podstron w naszym serwisie zawierających konkretne słowa kluczowe w celu oceny nasycenia całego serwisu tymi frazami oraz wyszukania podstrony najodpowiedniejszej do optymalizacji i linkowania pod konkretną frazę.
Lista możliwych zastosowań jest znacznie dłuższa niż przedstawiona w tym artykule. Konkretne zastosowania zależą często od aktualnej sytuacji i tego jakie informacje chcemy uzyskać. Artykuł ma na celu przypomnienie, że istnieje takie narzędzie ułatwiające optymalizację i pozycjonowanie stron, które nazywa się wyszukiwarka Google – narzędzie darmowe i pozwalające uzyskać wiele cennych informacji.
Dzięki! Akurat szukałem tego typu kodów 🙂 zauważyłem, że szczególnie przydatnym jest „site:”