Shopify - optymalizacja SEO i pozycjonowanie sklepu
Stabilny przyrost przychodów ze sprzedaży internetowej jest celem każdego sklepu online. Dla jego osiągnięcia nie wystarczy jednak samo utworzenie strony internetowej. Sprzedaż online jest bowiem wynikową wielu elementów, które należy wziąć pod uwagę projektując biznes internetowy. Najważniejszymi z nich są wybór odpowiadającego potrzebom CMS – systemu zarządzania treścią, a także SEO – pozycjonowanie sklepu online, czyli długotrwały i nierzadko skomplikowany proces optymalizacji technicznej, stałej rozbudowy contentu i linkowania. Opierając strategię rozwoju biznesu online na bogatym doświadczeniu oraz umiejętnościach specjalistów, te trzy zasadnicze aspekty SEO w połączeniu z przyjaznym CMS, pozwalają podjąć efektywną walkę o możliwie najlepsze wyniki w biznesie internetowym. jednym z najpopularniejszych na świecie systemów zarządzania treścią strony www jest platforma Shopify – kanadyjski projekt oferowany w formie SaaS (Software as a Service), użytkowany w ponad 150 krajach na świecie. Shopify obsługuje ponad milion sklepów internetowych, a liczba ta stale rośnie. Przyjazny użytkownikowi, intuicyjny panel obsługi systemu, a także możliwość 14-dniowego, bezpłatnego okresu testowego oraz stosunkowo niski abonament powodują, że Shopify zyskuje miano lidera wśród firm oferujących oprogramowanie dla sklepów internetowych na całym świecie.
Skuteczna obsługa oprogramowania Shopify w zakresie SEO jest jednym z kluczowych elementów pozwalających uzyskać satysfakcjonujące efekty w postaci dużej widoczności i ruchu na stronach e-commerce. Agencja marketingu internetowego SEO/SEM Widzialni.pl od lat współpracuje z klientami posiadającymi strony www oparte o CMS Shopify. Wieloletnie doświadczenie w skutecznym pozycjonowaniu sklepów internetowych prowadzonych na oprogramowaniu Shopify pozwala nam uzyskiwać stabilne wyniki dla e-handlu w każdej branży. Osiągnij z nami sukces w sprzedaży online. Skontaktuj się z nami już teraz!
CMS Shopify – oprogramowanie SaaS dla e-commerce
Oprogramowanie Shopify dostępne jest w ramach usługi SaaS (Software as a Service) oznacza to, że nie przedsiębiorca nie jest właścicielem strony internetowej, a jednie wynajmuje od operatora platformę, na której tworzy swój sklep. Wielka zaletą takiego rozwiązania jest niski koszt utworzenia oraz utrzymania witryny, a także prosta, oparta na szablonach budowa sklepu internetowego. Żaden użytkownik nie pozostaje bez wsparcia. Shopify wraz z usługą oddaje użytkownikom do dyspozycji działającą 24 godziny na dobę pomoc techniczną. Ogromna zaletą CMS Shopify jest integracja z polskimi systemami płatności, dzięki czemu bez najmniejszych problemów można rozpocząć przygodę ze sprzedażą online w każdej branży. Shopify najlepiej sprawdza się jako oprogramowanie dla sklepów w branży modowej i lifestylowej, a więc takiej, której użytkownicy są bardzo aktywni w mediach społecznościowych. Jest to efektem zaawansowanej integracji z najważniejszymi platformami social media jak Facebook czy Instagram. Statystyki wskazują, że nawet 85% sprzedaży w sklepach na platformie Shopify pochodzi z przekierowań z social media właśnie.
CMS Shopify posiada wyjątkowo przyjazny użytkownikowi interfejs, dzięki czemu jego obsługa jest prosta i przyjemna. Mimo tego, że oprogramowanie obsługiwane jest w języku angielskim, nie stwarza ono problemów nawet początkującym użytkownikom. Niestety konieczność ewentualnych tłumaczeń niektórych funkcjonalności może powodować wzrost kosztów użytkowania platformy.
Podstawowa optymalizacja sklepów internetowych na Shopify
Intuicyjna obsługa CMS Shopify pozwala każdemu, nawet początkującemu użytkownikowi, przeprowadzić podstawową optymalizacje e-sklepu. Przygotowując optymalizacje sklepu internetowego opartego o oprogramowanie Shopify należy zwrócić uwagę na następujące elementy:
Edycja szablonu sklepu
Utworzenie sklepu internetowego na platformie Shopify związane jest z ustaleniem poszczególnych elementów wyróżniających stronę wśród konkurencji. Warto zadbać o przejrzystość nagłówka i stopki strony, umieszczenie dobrej jakości logotypu firmy, określić spójne kolory sklepu, a także wdrożyć najważniejsze funkcjonalności, jak moduły płatności, dostawy, itp. Zmian tego typu dokonać można bezpośrednio w panelu zarządzania. W tym celu należy wybrać opcję Online Store, a następnie Theme. Przejdziemy w ten sposób do widoku szablonu, gdzie należy kliknąć w opcję Customize. Z tego poziomu możemy dowolnie modyfikować wiele ustawień szablonu w celu dostosowania go do własnych oczekiwań i potrzeb.
Tworzenie kategorii oraz kart
Konfiguracja sklepu nie będzie poprawna bez poprawnego utworzenia kategorii oraz dopisania do nich korespondujących produktów. Również w tym przypadku Shopify wychodzi naprzeciw potrzebom użytkowników i maksymalnie ułatwia kategoryzacje produktów. Wystarczy zalogować się do panelu strony i kliknąć w opcję Products. W ten sposób uzyskamy dostęp do panelu produktów, w którym wybrać należy pozycję All Products, w której mamy możliwość zarządzania produktami lub Collections – w której możemy tworzyć kategorie. Dużym ułatwieniem jest wbudowana do tych opcji wyszukiwarka, dzięki której wyszukanie odpowiednich produktów lub kategorii.
Ustawienie przyjaznych adresów URL
Ustawienia przyjaznego dla robotów wyszukiwarki oraz użytkowników adresu URL produktu lub kategorii ma duże znaczenie dla procesu pozycjonowania sklepu internetowego, ułatwia bowiem poruszanie się po stronie, a także precyzyjnie wskazuje zawartość podstrony. W przypadku zmiany adresu URL Shopify automatycznie zapyta użytkownika o potrzebę utworzenia automatycznego przekierowania 301 ze starego adresu na nowy. Jest to kolejne ułatwienie dla użytkowników nie posiadających technicznej wiedzy z zakresu pozycjonowania. Zmiany adresu URL dokonuje się w opcji Search engine listing preview. Dokonując zmiany w adresie należy ustawić automatyczne przekierowanie 301. Należy ponadto pamiętać, aby adres URL zawierał:
- frazę kluczową korespondującą z zawartością podstrony,
- wyłącznie małe litery bez polskich znaków,
- oddzielenia słów w adresie w postaci znaku “-”.
Konfiguracja meta danych
Opcja Search engine listing preview jest również miejscem, w którym dokonuje się konfiguracji meta danych – tytułu oraz opisu strony (meta title i meta description). Standardowo CMS Shopify generuje automatycznie meta title dla tworzonych podstron w formie:
- Nazwa Produktu / Nazwa Kategorii
Shopify umożliwia dowolną, ręczną modyfikację tagu title. Jest to istotne dla robotów wyszukiwarki oraz potencjalnych odwiedzających sklep wskazanie zawartości danej podstrony. Warto więc poświęcić trochę czasu na weryfikację i ewentualna zmianę meta tytułu.
Meta opis podstrony jest natomiast ważnym elementem zachęcającym do odwiedzin danej podstrony. Unikalne meta description zawierające skuteczne wezwanie do działania (CTA) może w znaczącym stopniu zwiększyć liczbę wejść na stronę i wpłynąć w konsekwencji na poziom konwersji.
Aby ustawić indywidualne i unikalne meta dane dla strony głównej należy wejść w zakładkę Online Store, a następnie Preferences. W tym miejscu ustawić można odpowiednie dane.
Tworzenie i edycja treści SEO
Ciągła praca nad rozbudową unikalnych treści, odpowiednio nasyconych frazami kluczowymi jest jednym z najbardziej istotnych elementów pozwalających odnieść sukces w ramach pozycjonowania. CMS Shopify podobnie, jak w przypadku innych działań optymalizacyjnych, pozwala w niezwykle prosty sposób dodawać i edytować utworzony content na stronę sklepu internetowego. Oprogramowanie zawiera intuicyjny w obsłudze edytor Wysiwyg, z którym dodawanie i edycja treści jest wyjątkowo szybka i łatwa. Bardzo przydatną opcją jest View, która umożliwia dokonanie podglądu podstrony przed jej publikacją. Ponadto wygodną opcją jest Duplicate – funkcja umożliwiająca skopiowanie produktu i wprowadzenie ewentualnych zmian lub korekt na kopii.
Dodawanie treści związane jest z odpowiednią jej edycją, a dokładniej – określeniem odpowiedniej hierarchii nagłówków. Shopify jest w tym aspekcie mało elastyczny, gdyż tytuł podstrony uznaje jako nagłówek pierwszego rzędu (H1) oraz nazwę produktu w kategorii.
Nazwy produktów i kategorii powinny być w związku z tym dokładnie przemyślane. Dzięki czemu będzie można precyzyjnie i w czytelny dla robotów wyszukiwarki oraz potencjalnych klientów ustawić strukturę strony.
Atrybuty grafik i obrazków
Grafiki i zdjęcia, szczególnie na kartach produktów mogą być ważnym elementem wpływającym na sprzedaż produktów w sklepie internetowym. Wynika to w dużej mierze z psychologii poznawczej, która mówi, że grafiki lub zdjęcia są odbierane i przetwarzane przez ludzki mózg w pierwszej kolejności. Dlatego też należy umieszczać na kartach produktów możliwie wysokiej jakości zdjęcia sprzedawanych produktów, które mają dużą szansę zachęcić potencjalnego klienta do zakupu. CMS Shopify udostępnia użytkownikom możliwość łatwego przesłania zdjęć z komputera za pomocą wygodnej opcji drop files to upload. Znajduje się ona na karcie każdego produktu w sekcji Images. Przydatną funkcją w kontekście przesyłania zdjęć na stronę jest możliwość optymalizacji prędkości ich ładowania dzięki Content Delivery Network. Zdjęcia i grafiki umieszczane są w takiej sytuacji w folderze Files dostępnym z poziomu Settings. Umieszczenie zdjęć w folderze Files uniezależni ładowanie zdjęć od lokalizacji serwera.
Każde z przesłanych zdjęć można następnie poddać dodatkowej edycji:
- przycięcia,
- obrócenia,
- dodania treści lub grafiki na zdjęciu.
Najważniejsze jest jednak dodanie atrybutu alt. Opis alternatywny zdjęć lub grafik służy robotom wyszukiwarki do rozpoznania ich zawartości, a osobom korzystającym z przeglądarek nie obsługujących grafik pozwala odczytać, co znajduje się na niewyświetlanej grafice.
Utworzenie i prowadzenie bloga
Cykliczne umieszczanie w zakładce blog interesujących oraz unikalnych wpisów jest bardzo dobrym sposobem na zwiększanie widoczności sklepu internetowego i zdobywanie coraz większej rzeszy zainteresowanych użytkowników, poszukujących odpowiedzi na nurtujące ich pytania związane z produktami oferowanymi przez sprzedawcę. Każdy szablon Shopify umożliwia utworzenie zakładki blog, w której możemy w prosty sposób (za pomocą edytora Wysiwyg) umieszczać wpisy blogowe, poradnikowe, odpowiedzi na pytania klientów etc. Wpisy tworzy się korzystając z zakładki Blog posts w opcji Online Store. Poza dodaniem wpisu każdy artykuł możemy otagować odpowiednimi meta tytułem i description. Istnieje również możliwość zarządzania komentarzami dodawanymi przez czytelników.
Poprawne utworzenie sitemapy
Mapa witryny jest doskonałym drogowskazem dla robotów wyszukiwarki, wskazującym jak należy się poruszać się po sklepie internetowym. Inaczej mówiąc, jest to lista adresów wszystkich podstron witryny. CMS Shopify pozwala na automatyczne generowanie mapy strony w formacie .xml. Sitemapa dostępna jest pod adresem: domena.pl/sitemap.xml
Użytkownicy otrzymują osobno automatycznie wygenerowane mapy witryny dla produktów, kategorii, wpisów blogowych. Adres wygenerowanej mapy witryny należy bezwzględnie dodać do narzędzia Google Search Console, co może znacząco przyspieszyć proces indeksowania nowych zasobów umieszczanych na stronie.
Implementacja narzędzi analitycznych
Profesjonalne pozycjonowanie nie będzie w stanie przynieść żadnych korzyści bez szczegółowej analizy danych. Dzięki danym z narzędzia Google Analytics możemy dowiedzieć się czy działania SEO przynoszą spodziewany efekt, jakie należy wprowadzić poprawki, jaki jest poziom konwersji dla poszczególnych kanałów sprzedaży i wiele więcej. W celu połączenia Google Analytics ze stroną sklepu należy w menu wybrać opcję Online Store, a następnie Preferences i dodać kod GA. W tym samym miejscu można dodać kod Pixela Facebook.
Generowanie pliku robots.txt
Plik o tej nazwie pozwala zablokować dostęp do wybranych podstron przed robotami wyszukiwarki. W przypadku sklepu opartego na CMS Shopify, możemy bez problemu wygenerować plik robots.txt, nie mamy jednak możliwości dodania atrybutu noindex dla wybranych podstron. W tym celu należy edytować kod witryny oraz wstawić odpowiedni skrypt w sekcji head strony. Modyfikacji dokonać należy w pliku theme.liquid.
Ewentualna edycja kodu strony
Ewentualna edycja kodu strony – modyfikacja kodu strony to zadanie dla osób, które posiadają odpowiedni zasób wiedzy programistycznej. W innym przypadku modyfikacja może spowodować więcej szkód niż korzyści. Jeśli jednak dla optymalnego dostosowania sklepu internetowego Shopify do potrzeb użytkowników niezbędna jest modyfikacja kodu strony, można jej dokonać w dwóch miejscach:
- Online Store -> Theme – przy przycisku Customize znajduje się przycisk Actiona z opcją Edit Code,
- W ustawieniach Customize na dole ekranu znajduje się przycisk Theme actions z opcją Edit Code.
Dla kogo sklep online na Shopify?
Sklep oparty na Shopify jest doskonałym rozwiązaniem dla użytkowników poszukujących prostego w obsłudze, intuicyjnego systemu zarządzania treścią. Podstawowe opcje optymalizacyjne pozwalają nawet osobom nieposiadającym wiedzy i praktyki w pozycjonowaniu przeprowadzić najważniejsze operacje dla poprawnego dostosowania e-sklepu pod wymogi wyszukiwarki. Nowoczesne szablony z możliwością prostej edycji w formie Live Editor, intuicyjna nawigacja i zarządzanie treścią z pewnością przypadną do gustu wielu przedsiębiorcom. Shopify nie zamyka jednak swoich szablonów i umożliwia dostęp do kodu CSS i HTML, dzięki czemu programiści mogą wprowadzać niezbędne modyfikacje do strony www. Co ważne, CMS Shopify nie wymaga od użytkownika posiadania własnego serwera, gdyż dostępny jest w formie SaaS. Sklepy internetowe Shopify dzięki bardzo dużej integracji z Social Media polecane są głównie biznesom, dla których media społecznościowe są ważną częścią strategii komunikacji i sprzedaży.
Pozycjonowanie e-commerce Shopify
Podstawowe działania optymalizacyjne dla strony internetowej to dopiero początek drogi ku upragnionemu sukcesowi w sprzedaży internetowej. Pozycjonowanie sklepów jest bowiem długim procesem wymagającym ciągłej pracy nad możliwie najlepszym dopasowaniu oferty do zapytań potencjalnych klientów, budowaniu widoczności wpływającej na duży poziom ruchu organicznego, co w konsekwencji ma duże szanse przełożyć się na cykliczne wzrosty poziomów sprzedaży. Rozwiązanie oferowane przez Shopify jest wygodną i prostą opcją dla przedsiębiorców, którzy mogą pozwolić sobie na własnoręczne prowadzenie biznesu. W przypadku większych e-commerce konieczne już będzie wsparcie profesjonalistów z doświadczeniem w obsłudze panelu Shopify. Serdecznie zapraszamy wszystkie sklepy internetowe korzystające z oprogramowania Shopify do skorzystania z usług agencji marketingu internetowego Widzialni.pl. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu różnej wielkości i trudności projektów SEO dla firm z różnych branż, doskonała znajomość panelu Shopify, indywidualne podejście do każdego klienta i co najważniejsze – skuteczność, pozwalają nam od lat z sukcesami wspierać e-sklepy oparte na CMS Shopify. Skontaktuj się z nami już teraz i wspólnie osiągnijmy sukces.
Najczęściej zadawane pytania - FAQ
Czy mogę pozycjonować moją stronę na Shopify?
CMS Shopify jest wyjątkowo przyjaznym w użytkowaniu systemem zarządzania treścią przeznaczonym dla sklepów internetowych, który umożliwia pozycjonowanie w podstawowym zakresie nawet przez osoby nie posiadające specjalistycznej wiedzy. Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji o możliwościach pozycjonowania Twojego sklepu na CMS Shopify, skontaktuj się z nami.
Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu na Shopify?
Cena pozycjonowania e-sklepów opartych na CMS Shopify uzależniona jest od wielu czynników. Do najważniejszych zaliczyć można wielkość sklepu, jego historia, dotychczasowe działania SEO, a także konkurencyjność branży, zasięg oddziaływania i wiele innych. Jeśli poszukujesz rzetelnej informacji na temat kosztu działań SEO dla Twojego sklepu internetowego, skontaktuj się z nami i uzyskaj darmową wycenę pozycjonowania.
Co wpływa na pozycjonowanie sklepów Shopify?
Sklepy internetowe oparte na CMS Shopify i innych systemach zarządzania treścią funkcjonują w zmiennych środowiskach wyszukiwarek internetowych. Cykliczne aktualizacje algorytmów i funkcjonalności wyszukiwarek wymusza na użytkownikach konieczność dostosowywania funkcjonalności i zawartości sklepu online do ich wymagań. Nie bez znaczenia są również warunki makro i mikroekonomiczne – rozwój rynku, konkurencja, czy geograficzny zasięg oferty sklepu, a także możliwości budżetowe. Skontaktuj się z nami i uzyskaj całkowicie bezpłatną wycenę pozycjonowania dla Twojego e-sklepu.
le czasu zajmuje pozycjonowanie sklepu Shopify?
Pozycjonowanie sklepów internetowych jest procesem ciągłym. Zmienność warunków wyszukiwarek oraz ciągły rozwój rynku i konkurencji powoduje, że na proces ten należy patrzeć długofalowo. Jednorazowa optymalizacja nie jest w stanie przynieść satysfakcjonujących efektów w długim okresie.
Jak pozycjonować sklep na Shopify?
Pozycjonowanie sklepu internetowego opartego na CMS Shopify to szereg działań służących zwiększaniu widoczności i ruchu organicznego. Dzięki prostej konstrukcji oraz intuicyjnemu działaniu, podstawową optymalizację sklepu online można wykonać we własnym zakresie. Jeśli jednak poszukujesz długofalowego wsparcia, skutecznych działań i uzyskania trwałej przewagi konkurencyjnej, skonsultuj się ze specjalistami SEO z agencji Widzialni.pl.
Czy warto pozycjonować sklep na Shopify z agencją Widzialni.pl?
Podstawowe działania optymalizacyjne dla sklepu internetowego na oprogramowaniu Shopify można wykonać samemu. Jeśli jednak Twoja strategia działań online obejmuje długofalowe działania SEO, skontaktuj się z agencją Widzialni.pl. Posiadamy kilkunastoletnie doświadczenie w pozycjonowaniu sklepów internetowych w praktycznie każdej branży i na każdym rodzaju CMS, w tym Shopify.
Zaawansowane narzędzia, które używamy w swojej codziennej pracy
Agencja SEO i SEM Widzialni.pl
61-896 Poznań, ul. Towarowa 35
Biurowiec Delta
Biuro czynne: poniedziałek - piątek
od 8:00 do 16:00
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.