Zmiany w polityce prywatności Google
Spis treści:
Google ogłosiło zmiany dotyczące prywatności użytkownika oraz danych, które o nim gromadzi. Wszystkie zmiany zostały zapowiedziane w artykule, który Sundar Pichai – CEO Google – umieścił na firmowym blogu. Ideą zmian jest większa przejrzystość oraz minimalizm.
Nie jest to pierwsza zmiana polityki prywatności oraz systemu przechowywania i eksplorowania danych osobowych i informacji powiązanych z użytkownikiem. Wspomnieć należy dwie poprzednie metamorfozy . Pierwsza z nich polegała na dostosowaniu danych zbieranych o użytkowniku do dyrektywy GDPR. Druga pozwalała na ich łączenie przez różne aplikacje Google w jeden zbiór danych.
Obecna zmiana ma nieco inny charakter i ma za zadanie odchudzić zbiory danych przechowywane w Google. Jak wspomina sam CEO Google: „Projektując nasze produkty, skupiamy się na trzech ważnych zasadach: zapewnianiu bezpieczeństwa informacji, traktowaniu ich w sposób odpowiedzialny i zapewnianiu kontroli”.
Automatyczne usuwanie danych
Wprowadzona jakiś czas temu funkcja automatycznego usuwania danych o użytkowniku pozwala na skasowanie zebranych o nim informacji, gdy minie pewien czas od jego działania. Jeśli użytkownik korzysta z YouTube bądź szuka informacji na mapach Google, to po pewnym czasie dane o wyszukiwaniach zostaną zapomniane.
Dane takie jak historia lokalizacji, wyszukiwania, próbki głosu lub aktywność na YouTube zostają usunięte z baz danych Google po 3, 18 lub 36 miesiącach. Czas ten zależy od narzędzia, z którego korzysta użytkownik. Inny czas przechowywania danych bedzie potrzebny dla Map Google a inny dla historii ogldanych filmów na YouTube. Zmiana, która zostaje wprowadzona teraz polega na tym, że funkcja ta jest dla każdego użytkownika domyślnie włączona i aktywna.
Przykładowo: gdy użytkownik zdecyduje się skorzystać z funkcji śledzenia lokalizacji w Google, która domyślnie jest wyłączona, będzie musiał uruchomić tą usługę. Dane o lokalizacji użytkownika będą zbierane na maksymalnie 18 miesięcy. Po tym czasie zostaną one usunięte. Użytkownik będzie mieć możliwość wyłączenia tych ustawień (dane będą zbierane bez ich usuwania) lub zmiany czasu przechowywania danych na krótszy. Jest to nowość i spory krok do przodu jeśli chodzi o zarządzanie swoim kontem oraz danymi jakie zbiera o nas Google.
Google przypomina, że dla obecnych użytkowników (np. historii lokalizacji) nie będą dokonane korekty w czasie zbierania danych. Jednocześnie użytkownicy zostaną poinformowani o możliwości zmiany w specjalnej wiadomości email.
Sprawdź ustawienia prywatności
W przesyłanej do użytkowników kont Google wiadomości zespół ds. bezpieczeństwa zachęca do weryfikacji zbieranych przez system danych. Wiadomość dzieli się na dwie sekcje:
- Wybierz dane, które będą zapisywane na Twoim koncie Google – umożliwia sprawdzenie jakie dane mają być zapisane na koncie Google. Dzięki temu można dostosować do swoich potrzeb usługi Google takie jak mapy, wyszukiwarka czy YouTube.
- Kontroluj wyświetlanie reklam i nie tylko – pozwala na zmianę ustawień reklam tak, by były bardziej dopasowane do zainteresowań użytkownika. Funkcja ta pozwala też na określenie jakie dane zobaczą inni użytkownicy.
Wiadomość ma być wysłana do użytkowników cyklicznie, dzięki czemu istnieje większa szansa na to, że z nowych ustawień prywatności skorzysta większe grono użytkowników.
Różne usługi – różne poziomy prywatności
Sundar Pichai pisze: „Wprowadzając domyślne przechowywanie większej liczby produktów kierujemy się zasadą, że produkty powinny przechowywać informacje tylko tak długo, jak długo są dla Ciebie przydatne”. Jako przykład podaje domyślnie ustawiony poziom prywatności i czas usuwania danych na 36 miesięcy tłumacząc, że jest to czas niezbędny do generowania dla użytkownika rekomendacji i polecanych filmów. 3 lata to okres na tyle długi, że pozwala na informowanie użytkownika, gdy jego ulubiona gwiazda wyda nowy album.
Domyślne progi usuwania informacji nie będą mieć zastosowania w usługach, gdzie trwałość danych jest niezwykle ważna. Przykładami takich usług są:
- zdjęcia Google,
- Gmail,
- dysk Google,
- kalendarz
Nowe opcje bezpieczeństwa danych dla użytkownika
Wraz ze zmianą polityki dostępu i przechowywania danych, Google wprowadza też kilka nowości związanych z bezpieczeństwem danych użytkownika. Pierwszą z nich jest możliwość kontroli konta z poziomu wyników wyszukiwania Google. Po wpisaniu do wyszukiwarki frazy „kontrola prywatności Google” lub „Czy moje konto jest bezpieczne” użytkownik zobaczy swoje ustawienia prywatności i bezpieczeństwa w celu ich podglądu i zmiany.
Google udostępnia też tryb incognito, który całkowicie nie zapisuje historii np. wyszukiwanych haseł czy przeglądanych filmów. Uruchomienie tego trybu następuje po przytrzymaniu swojego zdjęcia profilowego w aplikacjach takich jak mapy, wyszukiwarka czy YouTube.
Inżynierowie Google dbają o bezpieczeństwo użytkowników również na innych płaszczyznach. Warto wspomnieć chociażby o usłudze Google Play Protect, która skanuje aplikacje dostępne w Google Play przed, w trakcie i po ich pobraniu. Systemy ochrony przed złośliwym oprogramowaniem i atakami hakerskimi chronią dziennie ponad 4 miliardy urządzeń.
Zespół do spraw bezpieczeństwa w Google to kilka tysięcy inżynierów oraz najwyższej jakości sprzęt. W ostatnim czasie prace tej grupy polegały na rozbudowie biblioteki bezpieczeństwa Google o nowe języki programowania, by mogła być szerzej wykorzystana.
Uporządkowanie danych dotyczących bezpieczeństwa użytkowników i jasna deklaracja co do poufności danych to ważny dla Google krok. Dzięki temu wśród setek milionów użytkowników tworzony jest obraz firmy godnej zaufania, gdzie dane o poczynaniach internauty będą bezpieczne i w pełni przez użytkownika kontrolowane.
Z pewnością to nie ostatnie słowo inżynierów z Google w kwestii bezpieczeństwa i ochrony danych użytkownika. Czy Google pozwoli na pełną transparentność i możliwość usunięcia dowolnych danych? Zależy to od przyjętej polityki, ale byłaby to bardzo ciekawa opcja na przyszłość.