Page Experience Signals czynnikiem rankingowym od 2021 roku
Google poinformowało o dużej zmianie w algorytmie wyszukiwarki. Jednym z nowych czynników rankingowych będzie użyteczność strony internetowej!
We wpisie na blogu Google możemy przeczytać, że duża aktualizacja będzie wprowadzona w 2021 roku, a konkretną datę jej uruchomienia poznamy z co najmniej sześciomiesięcznym wyprzedzeniem. Podobne aktualizacje były już zapowiadane z taką rezerwą czasową. Przykładem może być aktualizacja, która ustanowiła szybkość strony jako czynnik rankingowy.
Page Experiece Signals to szereg wskaźników związanych z szybkością i użytecznością strony www, na które Google zwraca uwagę w czasie tworzenia rankingu. Już obecnie niektóre elementy PES są ważne w kontekście pozycji w wyszukiwarce. Są to na przykład:
- wersja HTTPS,
- szybkość wczytywania się stron,
- mobilna / responsywna wersja strony,
- brak reklam przesłaniających treść.
Dodatkowo ważną składową tej aktualizacji będzie też Core Web Vitals, czyli zestaw miar i wskaźników, które możemy analizować między innymi w narzędziach Google związanych z szybkością strony.
Szczególną uwagę należy zwrócić na szybkość wczytywania serwisu, czas do pierwszej interakcji oraz stabilność i przemieszczanie się treści w czasie ładowania strony.
Trzecią gałęzią PES będzie grupa wskaźników, które nie zostały jeszcze opublikowane. Wszystkie te wskaźniki łącznie dadzą wynik miary PES dla serwisu.
Zapowiedziana zmiana w algorytmie wyszukiwania jest kolejnym krokiem w planie związanym z wyszukiwarką, który jakiś czas temu ogłosiło Google. Zakłada on zwrócenie większej uwagi na sygnały pochodzące od użytkowników takie jak ich zaangażowanie. Z czasem tego typu sygnały będą stawać się coraz ważniejsze.
Publiczna informacja o planowanych zmianach pozwala na przygotowanie się właścicieli stron internetowych na nadejście aktualizacji algorytmu. Warto wykorzystać ten czas i poprawić wyniki miar Core Web Vitals oraz szybkość ładowania się strony.
Można narzekać na Google, ale jednak takimi zmianami niejako wymuszają poprawę niektórych standardów. Właściciele wielu stron skupia się tylko na tym biznesowym aspekcie (jak najwięcej wejść, jak najlepsze staty), zapominając o użytkownikach. Może z tą aktualizacją zmieni się coś na lepsze 🙂