Listopadowa aktualizacja algorytmu Google
W ostatnim czasie miało miejsce sporo zawirowań w wynikach wyszukiwania. Fluktuacje w pozycjach, widoczności oraz ruchu są widoczne dla wielu kategorii stron internetowych. W przeciągu ostatniego miesiąca miało miejsce kilka zmian głównego algorytmu Google.
Pomimo zapewnień Google o tym, że w przedświątecznym okresie wyniki wyszukiwania nie będą zmieniać się na tyle mocno, by ranking wyszukiwania drastycznie uległ zmianie, mamy do czynienia z szeregiem aktualizacji algorytmu wyszukiwarki. Obejmują one aktualizacje głównego algorytmu, testy oraz pomniejsze aktualizacje, które mają naprawić bądź poprawić pojedyncze czynniki istotne podczas ustalania rankingu.
Przedświąteczne zmiany od Google
Zmiany te są widoczne przede wszystkim za granicą, w przeddzień Święta Dziękczynienia oraz Black Friday, czyli czasu, który związany jest ze zdecydowanie większym ruchem w sieci niż zwykle, a co za tym idzie – z większą sprzedażą. Na naszym rodzimym rynku również zauważamy wahania pozycji i widoczności dla szeregu branży.
Google za pomocą konta na Twitterze poinformowało o wprowadzeniu aktualizacji, które niczym nie odbiegają od standardowych zmian regularnie wprowadzanych do algorytmów wyszukiwarki.
Some have asked if we had an update to Google Search last week. We did, actually several updates, just as we have several updates in any given week on a regular basis. In this thread, a reminder of when and why we give specific guidance about particular updates….
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 12 listopada 2019
John Mueller, Webmaster Trends Analyst z Google, mówił o ostatnich aktualizacjach wskazując na ich obszar działania linki i kwestie związane z linkowaniem. Poinformował też, że Google nieustannie pracuje nad poprawą wyników wyszukiwania udostępniając wiele pomniejszych aktualizacji algorytmu.
Odpowiedział też na pytanie dotyczące zmian po ostatniej aktualizacji sugerując pytającemu, by wyczyścił linki prowadzące do witryny, gdy są one złe. Wskazał tez na zmiany dotyczące nadawaniu roli poszczególnym odnośnikom. W wyniku ostatnich zmian Google może obniżyć wartość odnośnika prowadzącego do strony, co może mieć wpływ na ostateczną pozycję strony w rankingu wyszukiwania. Zasugerował też, że ostatnie aktualizacje, zwłaszcza te, które dotyczyły głównego algorytmu wyszukiwania, były na tyle duże, że mogły znacząco wpłynąć na ranking dla niektórych stron i zapytań.
Mueller przestrzegał też przed linkowaniem stron np. z widżetów, sugerując, by zmodyfikować je w taki sposób, by nie zawierały linka do strony. Innym sposobem, którego można użyć w takim przypadku jest plik disavow – narzędzie do zrzekania się niechcianych odnośników, których nie można usunąć. Podczas odpowiedzi na pytanie wskazał trzeci sposób na pozbycie się takich odnośników czyli usunięcie podstrony, do której link prowadzi. Gdy podstrona nie istnieje, link traci na znaczeniu.
Podczas rozmowy zapewnił też, że obecność złych linków prowadzących do strony nie musi powodować kary, wskazując, że niemal każda strona, która jest w sieci od lat posiada pewną ilość takich linków. Istotne jest to, by podczas inspekcji witryny sprawdzać, czy nie ma tzw. sztucznego wzoru dla nienaturalnych linków przychodzących, co może skutkować karą od Google.