Pozycjonowanie szerokie z długim ogonem fraz (ang. long tail)
Już wkrótce planujemy rozszerzyć swoją ofertę o pozycjonowanie z długim ogonem fraz zwane inaczej pozycjonowaniem szerokim. Dziś przybliżymy na czym polega pozycjonowanie szerokie i jakie są jego zalety oraz wady. Koncepcja została sformułowana w 2004 roku przez Chrisa Andersona, który stwierdził, że posiadanie bardzo szerokiego asortymentu może zaowocować wygenerowaniem na pojedynczych, rzadko poszukiwanych pozycjach, sumarycznie większe obroty niż te, osiągane na najpopularniejszych, masowo sprzedawanych towarach. Zamiast skupiać się na kilku popularnych słowach kluczowych, warto skierować swoją uwagę na pozycjonowanie strony internetowej pod setkami, a nawet tysiącami mniej popularnych słów i fraz. Analizując statystyki odwiedzin stron WWW zauważa się, że wizyty pochodzą nie tylko z zapytań, na które prowadzona jest najintensywniejsza promocja witryn. Duża część odwiedzin pochodzi z zapytań szczegółowo sformułowanych. Każde z mniej popularnych zapytań osobno powoduje niewielki ruch na stronie, jednak zebrane razem dają sukces. Wybór kilku ogólnych fraz do pozycjonowania to dobry sposób na wypromowanie serwisów o mocno zawężonej tematyce. Natomiast w przypadku sklepów internetowych czy np: księgarni niezbędne jest pozycjonowanie szerokie z długim ogonem fraz nawet na kilkadziesiąt i więcej bardzo szczegółowych i mało konkurencyjnych fraz.
Zalety:
- Łatwiej jest osiągnąć wysokie pozycje dla długich mniej konkurencyjnych fraz.
- Długi ogon słów kluczowych przyciąga na serwis mniejszą grupę odwiedzających, natomiast są to przedstawiciele grupy docelowej, którzy szukają konkretnych produktów czy usług.
- Spadek pozycji strony internetowej dla kilku mało popularnych fraz w wynikach wyszukiwania nie powoduje tak dużych konsekwencji jak spadek pozycji strony na bardzo konkurencyjne słowa kluczowe.
Wady:
- Pozycjonowanie z długim ogonem jest bardzo pracochłonne oraz czasochłonne, aby osiągnąć sukces niezbędne jest zaangażowanie zarówno firmy zajmującej się pozycjonowaniem (optymalizacja, budowa Link Popularity, monitorowanie pozycji), ale także od osoby zlecającej projekt (opracowanie treści oraz zmiana struktury serwisu).
Ciekawe rozwiązanie jednkaże ciężkie do wypozycjonowania i czasochłonne
[…] się na skorzystanie z usług pozycjonowania na przynajmniej kilka fraz, a na popularności zyskuje pozycjonowanie long tail. Narzędzia propozycji słów kluczowych Frazy obarczone podobnym stopniem trudności mogą […]
hej, z zawodu nie jestem pozycjonerem, jednak od ponad roku pozycjonuję swoje własne strony – dobrym skutkiem. Są to jednak małe witryny, pozycjonowane tradycyjnie – 4-8 fraz/stronę. Zainteresowało mnie pozycjonowanie szerokie stosowane przy dużych serwisach. Jak wspomniałam – nie mam w tym doświadczenia. Czy możecie polecić jakieś materialy? Prezentacje, artykuły itp. związane ściśle z pozycjonowaniem szerokim? Jak się za nie zabrać? jakie stosować narzędzia? będę wdzięczna za każdą poradę.
Pozdr, Kaśka
Jeżeli chodzi o materiały, niestety, nie ma zbyt wielu dostępnych informacji, z których naszym zdaniem warto byłoby przyswoić wiedzę dot. long tail. Można znaleźć trochę źródeł szukając w Google, jednak nie jest to wiedza ani szeroka ani bardzo interesująca. Najlepiej szukać w anglojęzycznych źródłach.
Kluczem do osiągnięcia dobrych rezultatów w pozycjonowaniu long tail jest właściwa optymalizacja serwisu. Na naszym blogu poruszałem kiedyś temat optymalizacji strony, a właściwie elementów, na które zwracam uwagę podczas przygotowywania audytu: https://widzialni.pl/optymalizacja-stron-internetowych/. Najważniejsze oczywiście są właściwie zoptymalizowane tytuły oraz to, aby we właściwy sposób „sterować” przepływem mocy w obrębie portalu – odbywa się to poprzez linkowanie wewnętrzne. Trudno jest mi przedstawić Tobie jakieś warte uwagi materiały dotyczące long tail. Pamiętam jednak, że dosyć ogólnie pisała o tym Marta Gryszko(lexy), proces pozycjonowania long tail swoich klientów pokazywał chyba też Paweł Gontarek(zgred) na swoim blogu. Jeśli chodzi o narzędzia, które wykorzystuję do pozycjonowania to w zdecydowanej większości są to autorskie narzędzia, pisane na potrzeby naszej firmy. Jeśli chodzi natomiast o analizę ruchu/efektów opieram się głównie na Google Analytics oraz na narzędziach dla webmasterów. Kluczem w pozycjonowaniu long tail jest optymalizacja serwisu oraz pozyskiwanie linków głównie do wewnątrz portalu: kategorie, podkategorie, strony producentów, a często również strony produktowe – tutaj bardzo istotne jest wykorzystanie odpowiednich narzędzi, które pozwolą zautomatyzować ten proces.
long tail nie zawsze oznacza grupę docelową, czasem oznacza wielu zbłąkanych 😉
Mam bloga ” Obrzędy i tradycje ” od dłuższego czasu przymierzam się do zrobienia stronki o czymś podobnym w moim przypadku tematyka jest tak szeroka, że inaczej nie można odnieść sukcesu.