WooCommerce - optymalizacja SEO i pozycjonowanie sklepu
Pozycjonowanie stron internetowych jest w dzisiejszej, wysoce konkurencyjnej rzeczywistości biznesowej, najlepszym i jednostkowo najtańszym sposobem na pozyskanie klienta. Uzyskanie dużej widoczności oraz wysokich pozycji fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania jest skutecznym krokiem prowadzącym do ciągłego zwiększania ruchu na stronie internetowej, co w konsekwencji może przynieść znaczące wzrosty poziomu sprzedaży. Pozycjonowanie e-commerce jest wymagającym I skomplikowanym działaniem. Z jednej strony istotne jest dostosowanie strony internetowej do aktualnych wymogów algorytmów wyszukiwarki, z drugiej zaś, należy skupić się na możliwie najpełniejszej odpowiedzi na zapytania użytkowników oraz utworzeniu wokół marki i sklepu autorytetu. Kompleksowe działania w ramach marketingu internetowego najkorzystniej powierzyć agencji SEO/SEM, która skutecznie przeprowadzi stronę www przez trudną drogę do uzyskania stabilnych, satysfakcjonujących rezultatów. Jeśli potrzebujesz wsparcia w ramach pozycjonowania Twojego e-commerce, Agencja SEO/SEM Widzialni.pl zaprasza do współpracy.
WooCommerce - wtyczka e-commerce dla WordPress
WordPress jest obecnie najpopularniejszym systemem CMS na świecie. Z oprogramowania WP korzystają duże i małe biznesy, strony blogowe, informacyjne, a także e-commerce. Utworzony jako CMS dla bloggerów, obecnie WordPress umożliwia prowadzenie sprzedaży w Internecie. W tym celu powstała, wygodna w użytkowaniu wtyczka WooCommerce. Jest to darmowy plugin pozwalający bez przeszkód uruchomić w pełni scaloną z designem witryny sprzedaż na stronie opartej o WordPress. WooCommerce obsługuje blisko 18% e-commerce na świecie i z powodzeniem zyskuje coraz większą rzeszę zadowolonych użytkowników. Podstawową zaletą charakteryzująca wtyczkę od WordPress jest jej prostota użytkowa. Nawet osoby nie mające wcześniej dużego związku ze sprzedażą online, bez najmniejszego problemu poradzą sobie z jej obsługą. W przypadku jakichkolwiek problemów, pomocą służy rozbudowana społeczność, która chętnie dzieli się swoimi doświadczeniami i wiedzą z zakresu użytkowania wtyczki.
Zalety WooCommerce
Dodatek do WordPressa kryjący się pod nazwą WooCommerce jest doskonałym wręcz rozwiązaniem dla wszystkich początkujących sprzedawców internetowych, a także małych i średnich biznesów online. Zalety WooCommerce to przede wszystkim:
- znana z WordPressa prostota oraz intuicyjność obsługi,
- niskie koszty uruchomienia sklepu, ograniczone do zakupu domeny oraz hostingu z niewielka przestrzenią dyskową,
- duży wybór bezpłatnych szablonów i dodatków,
- darmowe i płatne integracje z płatnościami czy obsługą kurierską.
Należy w tym miejscu zauważyć, że bezpłatne funkcje WooCommerce w stosunku do ich płatnych odpowiedników nie posiadają rozbudowanych funkcjonalności. Pozwalają jednak na swobodne prowadzenie małego lub średniego e-commerce. Podsumowując WooCommerce może stanowić wyjątkowo przyjazne w użytkowaniu, a zarazem bardzo tanie oprogramowanie dla niewielkich sklepów lub użytkowników rozpoczynających dopiero przygodę w sprzedaży internetowej, dla których wysokość kosztów ma niebagatelne znaczenie.
Wady WooCommerce
Rozważając wszystkie za i przeciw WooCommerce dojść można do nietypowego problemu. Okazuje się bowiem, że największa zaleta oprogramowania jest jednocześnie jego istotną wadą. Chodzi tu o bardzo dużą popularność WordPressa. Jest to najbardziej popularny system na świecie, co powoduje ryzyko częstych ataków ze strony hackerów. Zarządzanie oprogramowaniem WooCommerce może być problematyczne również z innych względów:
- częsta aktualizacja wtyczek i samego systemu, konieczna do wykonania ręcznego,
- problemy z aktualizacją wtyczek do najnowszej wersji WordPressa,
- utrata płynności oprogramowania i zarządzania sprzedażą przy zbyt dużej liczbie produktów.
Największą wadą platformy WordPressa z wymienionych powyżej jest bez wątpienia konieczność częstej, ręcznej aktualizacji. Dodając do tego brak pewności, że wszystkie pluginy są dostosowane do najnowszej wersji CMS, otrzymujemy konieczność nawiązania współpracy ze znającym oprogramowanie programistą, co pociągnąć może za sobą spore koszty.
Czy warto wybrać WooCommerce?
Odpowiedź na powyższe pytanie nie jest jednoznaczna i uzależniona jest od celów i potrzeb użytkownika. Jeśli oczekujemy prostego w obsłudze, a także taniego oprogramowania do zarządzania sprzedażą niewielkiej liczby produktów – zdecydowanie tak. W przypadku większych sklepów internetowych zdecydowanie bardziej korzystnym rozwiązaniem będzie wybór dedykowanego e-commerce systemu. Koszty rozbudowania platformy WooCommerce o zaawansowane opcje, wielu dostawców, różnych systemów płatności itp. mogą przechylić wartość korzyści na rzecz systemów oferujących te możliwości w ramach podstawowych opcji. Zaleta WooCommerce jest jednak stosunkowo prosta obsługa w ramach pozycjonowania. Optymalizację witryny e-commerce opartej o WooCommerce można wykonać za pomocą intuicyjnych w użyciu wtyczek Yoast SEO czy All in One SEO Pack. Kompleksowa optymalizacja wymaga jednak specjalistycznej wiedzy pozycjonerskiej. Dlatego warto działania SEO powierzyć specjalistom. Jeśli poszukujesz sprawdzonej i doświadczonej w pozycjonowaniu sklepów opartych o WooCommerce agencji SEO/SEM, widzialni.pl serdecznie zapraszają do współpracy.
Optymalizacja sklepów WooCommerce
WooCommerce jest wtyczką służącą rozbudowie stron opartych na CMS WordPress o możliwości prowadzenia sprzedaży online. Optymalizacja tak utworzonego sklepu internetowego możliwa jest dzięki szeregu dostępnym, płatnym i darmowym pluginom. Najważniejsze wtyczki do optymalizacji stron e-commerce na WordPress to:
- Yoast SEO (https://pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/) – wtyczka umożliwiająca przeprowadzenie podstawowej optymalizacji, a także ocenę publikowanej treści w obszarze czytelności i jakości SEO.
- All in One Seo Pack (https://pl.wordpress.org/plugins/all-in-one-seo-pack/)- umożliwia prostą edycje meta danych oraz ustawień dla robotów wyszukiwarki. Ponadto oferuje podgląd wyniku wyszukiwania (SERP) dla danej strony, a także możliwość dostosowania podstrony pod social media.
Podstawowy zakres optymalizacji sklepu internetowego wykorzystującego wtyczkę WooCommerce nie różni się znacząco zakresem od działań niezbędnych do wykonania na innych CMS. Najważniejsze elementy, na które bezwzględnie należy zwrócić uwagę, to:
Edycja meta tagów
Title oraz description strony to znaczniki, w których umieszcza się podstawowe informacje dotyczące strony, czyli tytuł i opis jej zawartości. Meta tagi nie wyświetlają się na stronie internetowej, ale w wynikach wyszukiwania i stanowi dużą wartość w kontekście zachęty do odwiedzenia witryny. Powinny zawierać podsumowanie zawartości podstrony i zachęcić do kliknięcia w link. Meta tagi to również miejsce, w którym warto umieścić frazy kluczowe istotne z punktu widzenia SEO. Title i description dla strony głównej serwisu ustawia się w ustawieniach wtyczki. Dla pozostałych stron meta dane ustawić można dowolnie (Yoast SEO) lub korzystając ze z góry określonych zmiennych (All in One SEO Pack).
Indeksacja sklepu WooCommerce
Zarządzanie dostępnością dla robotów wyszukiwarki poszczególnych podstron ma duże znaczenie z punktu widzenia SEO. Celem pozycjonowania jest uzyskanie wysokiego poziomu widoczności na istotnych biznesowo stronach sklepu internetowego. Dlatego należy zablokować przed indeksacją strony, które nie mają wpływu na ewentualna konwersję lub nie są interesujące dla użytkowników, jak na przykład strony regulaminów, polityka prywatności, koszyk, etc. Blokadę przed indeksacją można wykonać korzystając z wtyczki All in One SEO Pack. Warto ponadto na bieżąco weryfikować poziom indeksacji podstron sklepu za pomocą narzędzia Google Search Console. W tym celu wystarczy kliknąć w raport “Stan”. Uzyskać tu można informacje, które podstrony dotychczas zaindeksowanych, a także które wykluczono z indeksacji.
Edycja nagłówków H1
Hierarchia nagłówków na każdej stronie sklepu WooCommerce ma duże znaczenie, zarówno z punktu widzenia SEO, jak i komfortu użytkowania witryny przez odwiedzających. Wśród nagłówków największe znaczenie ma niezaprzeczalnie H1 – nagłówek pierwszego rzędu. W znaczniku H1 umieszcza się najczęściej tytuł podstrony lub krótkie podsumowanie jej zawartości. Większość dostępnych motywów WooCommerce posiada poprawnie ustawione nagłówki H1, warto jednak przyjrzeć się dokładnie, czy nie zakradły się tu błędy, jak np. umieszczenie logotypu w nagłówku H1, jego ukrycie, kilkukrotne wystąpienie etc.
Budowa przyjaznych adresów URL
Konstrukcja adresu URL ma niebagatelne znaczenie dla robotów wyszukiwarki, ale również dla użytkowników, którzy łatwiej zapamiętują krótkie i proste adresy. Poprawny, przyjazny adres URL powinien przyjąć następującą formę: http://www.strona.pl/przykladowa-kategoria/przykladowy-wpis. WordPress umożliwia ustawienie przyjaznej formy adresów URL dla serwisu z poziomu CMS w zakładce Ustawienia > Bezpośrednie odnośniki.
Mapa witryny
Jest to plik w formacie .xml, który informuje roboty wyszukiwarki o występujących na stronie adresach URL, dzięki czemu indeksacja może być szybsza. Sitemapę można wygenerować korzystając z wtyczki All in One SEO Pack lub innych wtyczek dedykowanych do tworzenia mapy witryny, jak np. Google XML Sitemaps. Wygenerowaną mapę należy następnie zgłosić do indeksacji w Google Search Console. Pozwoli to robotom na szybsze przeskanowanie oraz indeksację wszystkich podstron sklepu.
Dane strukturalne WooCommerce
Pojawiające się coraz częściej w SERP-ach cena, dostępność, gwiazdki, oceny i inne dane, doskonale uzupełniają wyniki wyszukiwania i zwiększają atrakcyjność wyniku. Część danych strukturalnych można wprowadzić korzystając z wtyczki Schema – All in One Schema Rich Snippets.
Content w sklepie WooCommerce
Cyklicznie rozbudowywana zawartość treściowa sklepu WooCommerce stanowi jeden z najważniejszych elementów procesu pozycjonowania. Brak najważniejszych informacji, takich jak opisy produktów, uzyskanie i zrozumienie zawartości strony może być utrudnione, szczególnie dla robotów wyszukiwarki. WooCommerce umożliwia rozbudowaną edycję treści na podstronach produktowych, kategorii, stronie głównej. Użytkownicy mają również możliwość utworzenia i prowadzenia bloga firmowego, który ma duże znaczenie w procesie budowania autorytetu i widoczności strony.
Prędkość wczytywania sklepu WooCommerce
Powolne wczytywanie strony internetowej jest jednym z najważniejszych czynników powodujących zniechęcenie użytkowników i porzucenie myśli o zakupie. Aby przyspieszyć wczytywanie sklepu WooCommerce przede wszystkim należy zwrócić uwagę na trzy zasadnicze elementy “zwalniające” – rozbudowany motyw z wieloma zbędnymi funkcjonalnościami, brak kompresji grafik, zbyt duża liczba zainstalowanych wtyczek. Weryfikacja powyższych elementów oraz wprowadzenie kluczowych zmian, jak usunięcie zbędnych lub nieaktualnych pluginów czy kompresja zdjęć powinny znacząco przyspieszyć ładowanie strony.
Wtyczki moduły i integracje dla WooCommerce
Budowa każdego sklepu internetowego wymaga zaimplementowania niezbędnych modułów lub wtyczek, które ułatwiają zarządzanie i automatyzują sprzedaż. Do najważniejszych funkcjonalności dostępnych dla sklepów WooCommerce można zaliczyć następujące:
- Moduł płatności – Obsługa różnych form płatności w sklepie internetowym to obecnie absolutny standard. Najpopularniejsze formy płatności przystosowane do WooCommerce dostępne są w darmowych integracjach dostępnych na stronach tPay oraz Przelewy24. Jeśli nasz wybór padnie na PayU, musimy się liczyć ze stosunkowo wysoką opłatą.
- Moduły przesyłki – Możliwość dostarczenia zakupionych produktów w najbardziej wygodny dla kupującego sposób jest bardzo ważne z punktu widzenia UX (doświadczenia użytkownika) i może mieć wpływ na poziom konwersji. WooCommerce w podstawowej wersji oferuje jednak jedynie opcje odbioru osobistego oraz darmowej wysyłki. Dlatego też należy uzupełnić ofertę o dodatkowe formy dostawy. Integracja z firmami oferującymi dostawy do paczkomatów (InPost) czy Pocztą Polską są niestety płatne. Można jednak skorzystać z wtyczki Apaczka. Wtyczka umożliwia integrację z wieloma uznanymi przewoźnikami, m.in. UPS, DHL, K-EX, DPD, TNT, FedEx, InPost lub Pocztex 24.
- Moduł mailingu – Stały kontakt z klientem, regularny newsletter, oferty specjalne, rabaty dla stałych klientów – to elementy budujące lojalność i zaufanie wśród odbiorców. Doskonałym narzędziem do zarządzania mailingiem jest MailPoet.
- Moduł informacji o stanie koszyka – W związku z tym, że nie wszystkie szablony WooCommerce posiadają taką opcję, warto zainstalować wtyczkę MenuChart, która będzie przypominała o wartości i liczbie produktów w koszyku.
- Wystawianie faktur – W przypadku obsługi firm, niezbędne jest wystawienie faktury VAT. Dzięki płatnej wtyczce FakturyWooCommerce wystawić można faktury sprzedażowe bezpośrednio z panelu zarządzania sklepem.
Mnogość dostępnych darmowych i bezpłatnych wtyczek dla WooCommerce umożliwia dostosowanie funkcjonalności sklepu do indywidualnych oczekiwań i potrzeb użytkownika. Należy jednak pamiętać, że zbyt dużo pluginów zainstalowanych w sklepie może spowodować znaczące zwolnienie prędkości ładowania witryny.
Pozycjonowanie sklepów WooCommerce
Czy WooCommerce jest platformą dla każdego biznesu? Oczywiście nie. Zdecydowanie więcej korzyści z wykorzystania wtyczki od WordPressa będą mieli użytkownicy dopiero startujący w handlu internetowym lub nie planują znaczącej rozbudowy oferty. Duże sklepy mogą natknąć się na wiele ograniczeń i skomplikowane zarządzanie dużym poziomem sprzedaży, a także wysokimi kosztami zakupu niezbędnych rozszerzeń czy modułów. Niewątpliwie dostępne dodatki ułatwiają pozycjonowanie sklepów na WooCommerce, jednak bez bogatej wiedzy oraz doświadczenia uzyskanie oczekiwanego efektu może być bardzo trudne i kosztowne. Oparcie działań SEO na współpracy z profesjonalną agencją marketingu internetowego Widzialni.pl to zdecydowanie najkorzystniejszy wybór dla każdego sklepu na WooCommerce. Precyzyjna optymalizacja, wartościowe linkowanie oraz tworzenie unikalnych treści, a także fachowe doradztwo i profesjonalna opieka to cechy, dzięki którym od lat zdobywamy zaufanie rosnącej grupy zadowolonych klientów. Skorzystaj z naszych usług pozycjonowania WooCommerce. Skontaktuj się z agencją Widzialni.pl już dziś i osiągnij sukces w sprzedaży internetowej.
Najczęściej zadawane pytania - FAQ
Kiedy warto instalować WooCommerce?
Wtyczka WooCommerce to darmowy dodatek do stron opartych na CMS WordPress, które chcą rozwinąć swoją działalność o sprzedaż internetową. Jest to doskonały wybór dla małych i średnich sklepów online oraz biznesów stawiających pierwsze kroki w e-commerce.
Co wybrać - WooCommerce czy dedykowany sklep internetowy?
Wybór systemu zarządzania treścią (CMS) dla e-commerce uzależniony powinien być od planowanej wielkości sklepu oraz możliwości przedsiębiorcy. Należy dokładnie przemyśleć przyszłe działania, gdyż znacząca rozbudowa sklepu na WooCommerce o nowe produkty i kategorie może skomplikować jego zarządzanie i znacząco podnieść koszty zakupu nowych funkcjonalności. W takim wypadku dedykowany dla e-commerce CMS wydaje się być lepszym rozwiązaniem.
Jak pozycjonować sklep na WooCommerce?
Pozycjonowanie sklepu internetowego WooComerce opiera się w dużej części na wykorzystaniu płatnych lub darmowych wtyczek. Dzięki dodatkom takim, jak Yoast SEO czy All in One SEO Pack można przeprowadzić skuteczną optymalizację sklepu online. Dalsze kroki wymagają jednak specjalistycznej wiedzy doświadczenia i umiejętności. Dlatego warto rozważyć przekazanie działań SEO profesjonalnej agencji marketingowej.
Jakie problemy mogą mnie spotkać na WooCommerce?
Podstawowym i bardzo częstym błędem spotykanym na sklepach opartych o WooCommerce jest zbyt duża liczba zainstalowanych zbędnych lub nieaktualizowanych wtyczek. Może to zmniejszać prędość ładowania się witryny, a także powodować luki w zabezpieczeniu, co naraża cały sklep na ataki hakerów.
Ile czasu zajmie wypozycjonowanie sklepu WooCommerce?
Pozycjonowanie jest długofalowym procesem, którego efekty uzyskać można w długim okresie. Zmienność wymagań wyszukiwarki Google, specyfika branży, ciągłe mniej lub bardziej intensywne działania konkurencji, sezonowość i wiele innych czynników powodują, że precyzyjne określenie czasu uzyskania konkretnych wyników pozycjonowania jest w praktyce niemożliwe.
Czy warto pozycjonować mały sklep internetowy w agencji SEO?
Niezależnie od wielkości biznesu, pozycjonowanie stanowi ogromny zbiór działań, na które przedsiębiorcy po prostu nie mają czasu. Profesjonalna agencja SEO/SEM Widzialni.pl przejmując działania SEO od przedsiębiorcy oferuje kompleksową opiekę i najwyższa staranność wykonywanych zadań, stale dążąc do uzyskania jak najlepszego wyniku. Skontaktuj się z nami i poznaj ofertę pozycjonowania Twojego sklepu WooCommerce.
Zaawansowane narzędzia, które używamy w swojej codziennej pracy
Agencja SEO i SEM Widzialni.pl
61-896 Poznań, ul. Towarowa 35
Biurowiec Delta
Biuro czynne: poniedziałek - piątek
od 8:00 do 16:00
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.