Jak w Google wyszukuje użytkownik mobilny? Sprawdź najnowszy raport

Użytkownicy smartfonów czy tabletów poruszają się w sieci inaczej, niż ci korzystający z komputerów. Klikają w inne miejsca, starają się szybciej dotrzeć do celu, nie lubią przytłaczającej ilości informacji. Dotyczy to również wyszukiwania w Google. Jeśli interesujemy się tematem szeroko rozumianego e-marketingu (SEO, SEM), to powinniśmy wiedzieć, jak to wygląda w praktyce.
Na łamach bloga moz.com ukazał się ciekawy artykuł prezentujący wyniki testu dotyczącego zachowania użytkowników mobilnych w wynikach wyszukiwania i porównania ich z użytkownikami desktopowymi.
Firma Mediative przeprowadziła niedawno test na 49 użytkownikach (w różnym wieku i różnej płci), w którym ochotnicy zostali poproszeni o wykonanie 41 zadań związanych z wyszukiwaniem pewnych informacji. Zachowanie użytkowników było testowane za pomocą urządzenia X2-60 Tobii.
The Tobii X2-60
Analizowano między innymi:
- Czas, jaki minął od wyświetlenia strony wyników wyszukiwania (SERP), do momentu gdy wzrok zatrzymał się w określonym miejscu;
- Ilu uczestników badania spojrzało w określone miejsce;
- Ilu badanych kliknęło w dany wynik wyszukiwania.
Przykładowe zadanie do wykonania:
„Jesteś zainteresowany wakacjami w Nowym Orleanie. Użyj wyszukiwarki Google, aby znaleźć tanie loty z Toronto do Nowego Orleanu.”
Wszyscy użytkownicy otrzymali z góry ustaloną stronę wyników wyszukiwania.
Na obrazku zaznaczono obszar, który jest wyświetlony na smartfonie bez konieczności przewijania strony. Z reguły są to reklamy sponsorowane, dlatego badany najczęściej w zadaniach otrzymywał podobny widok.
Co wykazał test?
- Pierwsza pozycja wyników organicznych dla wyszukiwania mobilnego wciąż zbiera największą liczbę kliknięć. Jednakże czas, w jakim jest odszukiwana, znacznie się różni od tego zarejestrowanego dla komputerów stacjonarnych/laptopów. Użytkownikom urządzeń przenośnych zajmuje to aż 87% więcej czasu.Skąd ta różnica? Strona wyników wyszukiwania (SERP) w przypadku użytkowników desktopowych, jest prezentowana bardzo często bez konieczności przewijania strony (oczywiście zależy na jakim ekranie pracujemy), dlatego użytkownik od razu może wygodnie kliknąć w wynik.Osoby korzystające z urządzeń przenośnych zmuszone są do przewijania (scrollowania) strony, w celu odnalezienia pierwszych wyników organicznych. Ma to związek z dość inwazyjnie prezentowanymi informacjami przez Google.
Pomimo wielu elementów, które odwracają uwagę badanych, pierwszy wynik organiczny nadal był najchętniej klikany.
- W przypadku wyszukiwania mobilnego, tylko 7,4% kliknięć dotyczyło wyników organicznych poniżej 4 pozycji. Dla porównania w przypadku użytkowników komputerów jest to ok. 16%.Co te wyniki oznaczają dla nas? 35% kliknięć jest pozyskiwane powyżej wyników organicznych (np. grafy wiedzy, mapki, wyniki lokalne, grafika itp.) – warto zatem o nie zawalczyć.
- Dla wyników mobilnych odnotowano o 11% więcej kliknięć w graf wiedzy, niż w przypadku wyników wyświetlanych na ekranach komputerów stacjonarnych/laptopów.Różnicę odnotowano także w przypadku liczby kliknięć w pierwszy wynik organiczny i wynosi ona 22% na niekorzyść dla wyników mobilnych.
Co ciekawe, gdy zignorowano natłok informacji ponad wynikami organicznymi w przypadku wyszukiwania mobilnego, to aż 99% badanych najpierw spojrzało na pierwszy wynik. Dla porównania dla „desktopów” jest to 83%.Jeśli weźmiemy pod uwagę całość strony wyników wyszukiwania, w tym graf wiedzy, reklamy AdWords itp., to aż 78.5% użytkowników mobilnych spojrzało na wynik organiczny TOP 1, z czego kliknęło w niego 33,2%. Natomiast aż 57% całości kliknięć na stronie, odnotowano dla TOP 4 wyników organicznych.
- 19,2% kliknięć odnotowanych dla wyników mobilnych przypada na dwie pierwsze reklamy sponsorowane. W przypadku wyników desktopowych liczba kliknięć sięga 14,5%.
- Badani użytkownicy mobilni klikali o 47% razy częściej w mapki Google i wyniki lokalne, jeśli znajdowały się one nad wynikami organicznymi.
- Pierwsza reklama sponsorowana jest widziana przez 91% użytkowników mobilnych. Pomimo względnej niechęci użytkowników do reklam, jest to bardzo często ważny punkt w promowaniu marki. Nawet jeśli użytkownik nie kliknie w daną reklamę, to bardzo możliwe, że zapadnie mu w pamięć – nie tyle treść reklamy, co sama nazwa firmy.
Jak widać, pomimo znacznych zmian w prezentowaniu wyników wyszukiwania dla urządzeń mobilnych, wyniki organiczne stanowią nadal bardzo dużą część zainteresowania. Aż 78,5% użytkowników pominęło reklamy, grafy wiedzy itp., aby spojrzeć na TOP 1 wyników organicznych, a to oznacza że „mobilne SEO” ma bardzo duże znaczenie.
Dostosuj się do użytkownika mobilnego
Wygląda na to, że bardzo często użytkownicy mobilni są przytłoczeni ilością prezentowanych informacji i wolą sami odnaleźć interesujące ich treści, bez ingerencji Google. Musimy jednak pamiętać, że wyniki są prezentowane w inny sposób dla różnych fraz, przez co należy pomyśleć nie tylko o wynikach organicznych, ale także optymalizacji mapki Google, wyników lokalnych itp.
Jeśli chcemy odnieść sukces w internecie, musimy patrzeć przez pryzmat mniejszego ekranu urządzenia mobilnego i myśleć jak użytkownik mobilny. Ten chce widzieć jak najwięcej, robiąc jak najmniej. Stąd też bardzo ważna jest optymalizacja pod kątem urządzeń przenośnych, wyróżnianie się na tle konkurencji i badanie zachowania użytkowników.
Źródło: moz.com